tirsdag den 26. november 2013

Stilhed før julestormen...

Ja, her har så været lidt stille de sidste 14 dage.

Det er ikke fordi, jeg ikke planlægger en masse. Det bliver bare ikke til meget madlavning i disse dage.
Hoften er røget sig en tur og jeg halter stadig rundt på krykker det meste af mine vågne timer.

I dag bagte Herren sine vidunderlige boller, og jeg benyttede mig af julens første smagfulde og saftige økologiske appelsiner. Efter appelsinerne var konsumeret, snittede jeg skrællerne og lavede årets første appelsinmarmelade.

BILLEDE FØLGER

Appelsinmarmelade
Skrællen fra 2 appelsiner.
Evt. 5 kryddernelliker
Vand, ca. ½ liter
Sukker, omkring 5 dl

Fjern så meget hvidt som muligt. Det gør marmeladen bitter.
Snit skrællerne i bittesmå stykker - ingen bryder sig om kæmpe klumper skræl i munden.
Lad skrællerne ligge i blød et par timer. Kog herefter ca. 45 min. under låg.
Si det hele. Hæld saften tilbage i gryden med sukker og kog det hele op uden låg, til det er reduceret så meget, at det består geléprøven.


Tilsæt herefter 2/3 af skallerne UDEN nelliker!
Hæld på steriliseret glas skyllet i atamon.


Nå, men juleplanerne indbefatter:
  • 1 Adventsdekoration
  • 1 Adventshygge med pølse-/pålægsfabrik
  • 1 Juleaften hos mormor
  • 1 Juleklippedag i børnehaveklassen
  • 1 Juleklippedag i børnehaven
  • 1 Juletræsfest i skolen
  • 1 Juletræspyntning hos mormor
  • 1 Krans til hoveddøren 
  • 1 Luciadag i skolen 
  • 1 Piratfødselsdag med 34 inviterede 6-årige
    • Herunder invitationer
    • Udsmykning
    • Kostumer
    • Skattejagt
    • Kager
    • Godteposer
    • og frokost
  • 2 fødselsdagsgaver
  • 18 Cupcakes til børnehaveklassen
  • 19 hjemmelavede julegaver
  • 20 billige og overskuelige juleagtige middage
  • 24 kalendergaver til hver af pigerne
    • Herunder 10 hobbyprojekter/julepynt
    • 11 hjemmelavede eftermiddagsguf
 Og en agerhøne i et pæretræ!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Umm Happy Happy Happy.... Tell Me'bout it!